12 april 2022

Katholieke Vrouwen Beweging viert veertigjarig bestaan

UITGEEST – Vorige week vierden ruim honderd Uitgeester vrouwen het 40-jarig bestaan van de Katholieke Vrouwen Beweging met een koud en warm buffet bij restaurant Krelis.

Al bij de slagboom werden de leden hartelijk welkom geheten met slingers en ballonnen. Na twee jaar coronastilte was er grote behoefte elkaar te zien en te spreken. Het Uitgeester volkslied was door Joke Keijsper uit de oude doos gehaald, afgestoft en gekopieerd zodat men gezellig uit volle borst kon zingen. Twee dagen later zat het bestuur bijeen en werd er met veel plezier op de feestavond teruggekeken.

Marga Vessies blikt nog verder terug naar 11 maart 1980, de datum waarop de Vereniging van start ging. Op tafel ligt een boekje zoals de leden destijds het programma ontvingen voor het nieuwe seizoen. Penningmeester Gerie: “Ooit bestond de vereniging uit 250 leden. Als een vrouw trouwde, stopte zij met werken en werd zij lid van de KVB zodat zij mee kon gaan met alle leuke uitjes. Destijds werd er ook al veel gedaan zoals toneelspelen.” Meteen valt Joke lachend bij: “Ach ja, daarom werd ik lid, dat was zo leuk!”

Ooit begon de vereniging in het Dienstencentrum maar tegenwoordig zijn de bijeenkomsten in De Zwaan.
Gerie: “Wij zijn een vereniging zonder subsidie, men betaalt € 20 per jaar. Vroeger werden de financiën op een kladpapiertje geregeld, nu gebeurt alles op de computer. De ideeën voor de bijeenkomsten kunnen in een bus gestopt worden maar vaak komt men hier mondeling mee. Er worden workshops gegeven zoals paaseieren of herfststukjes maken en er worden lezingen gegeven.” Marga memoreert aan de avond met Merel Mooistra die eens kwam zingen. Dat zij niet alleen kwam zingen maar als travestiet optrad, wisten de meeste leden niet van tevoren. Met haar rode jurkje en haar hoge hakken begon zij te zingen… met een zware mannenstem.
Marga: “We hebben heerlijk gelachen, hoewel er een paar oudere dames niet precies wisten wat ze hier nou van moesten denken. Zo hebben we ook nog eens een lachworkshop gedaan waarbij iedereen ‘spontaan’ moest lachen.”

Terwijl het ene bestuurslid vertelt, valt de rest bij en volgt het ene verhaal snel het andere op. De cabaretavonden, de fietstochten en niet te vergeten het geldmandje komen voorbij. Iedereen enthousiast: “Dat mandje gaat voor een goed doel rond tijdens de avonden. Meestal wordt een Uitgeester doel gekozen als Meet & Eat, de speeltuin, de voedselbank of Thuisbij. Er wordt al gauw rond de € 450 opgehaald, vooral als er een spreker is die iets over dit doel komt vertellen. Verder zijn er spelletjesavonden waar men kan klaverjassen, rummikuppen of keezen.”

Er is een zomerstop van april tot september en zo rond september ligt er alweer een mooi programma klaar. Zonder al teveel te verklappen wil het bestuur wel laten weten dat het een prachtig nieuw seizoen wordt en dat er een huisarts en een politieagent zullen langskomen. De eerste avond van komend seizoen zal in oktober zijn en staat Cabaret op Maat op het programma. Het is opvallend hoe bruisend en vol energie het bestuur is. De zin in leuke dingen bedenken voor de leden spat er na 40 jaar nog steeds vanaf. Alie: “Wij hebben leden van alle leeftijden. Wij komen een keer per maand op de dinsdagavond samen van 20.00-22.00 uur. Voor meer informatie en/of aanmelden: e-mailadres secretariaatkvb@gmail.com

Tekst: Monique Teeling